Da kan det være det samme!

Det handler om å leve sunt, eller rettere sagt: Kampen om å forsøke å leve sunt. Det er en kamp jeg tror vi alle sliter med. Problemet er at mange setter seg håpløst høye mål. Det er det lille du gjør hver dag som teller! Faktisk hver eneste dag så lenge du lever.

dogsandwine

Når målene settes utenfor praktisk rekkevidde, ender det med at man fortsetter med å trene kun når man har lyst. Og har man ikke lyst, er man inaktiv. Jeg har lest at inaktivitet er like farlig som å røyke. Satt litt på spissen så blir det slik:

Kan jeg ikke gå ned 8 kilo på to uker, sier du? Kommer jeg ikke i form til å løpe Marathon til våren? Ja, da kan det være det samme!

Min innfallsvinkel til sunn livstil handler ikke om å gå ned 8 kilo eller løpe Marathon. I mitt tilfelle handler det om å få bukt med arvelige, unormalt høye kolesterolverdier og høyt blodtrykk.

Man skal ikke lese mange livsstilartikler før man forstår at høyt kolesterol og høyt blodtrykk er forbundet med negative personlige egenskaper som fedme, grådighet, lettsindighet, latskap, arroganse, selvgodhet og dumhet. Alle vet at konsekvensene er en tidlig og dels selvforskyldt død på grunn av infarkt, slag eller blodpropp. Arv nevnes ikke like ofte i livsstil-sammenheng.

Min far og farfar døde begge mens de ennå var unge menn. Takket være dagens medisiner har jeg nå overlevd dem med god margin! Med denne bakgrunnen er jeg tvunget til følge en sunn livsstil, samtidig som jeg hater både selvpining og askese. Jeg elsker god mat og har aldri hatt lyst til å løpe Marathon. Det handler om livsstil – kosthold, mosjon og rødvin.

Kosthold

Jeg har hørt en kostholdsekspert si følgende:

Det er ikke det du spiser i mellom jul og nyttår som gjør at du legger på deg. Det er det du spiser fra nyttår til jul.

God mat og drikke hver dag er direkte knyttet til høy livskvalitet. Det er ikke bare selve maten, men måltidene og samværet med familie og venner. For meg blir det bare viktigere og viktigere. Jeg forsyner meg godt av fatene, men passer på å leve etter følgende kostholdsregel som jeg har snappet opp fra Dr. Barry Sears, kjent for sin Sonediett:

Du bør spise 3 måltider og 2 snacks pr. dag. Hvert måltid skal bestå av en neve proteiner, en neve karbohydrater og en «dæsj» med fett. Selv om formuleringen er litt uappetittelig, så er regelen veldig nyttig for meg.

For det første inneholder den et veldig godt mengdemål. «En neve» fungerer like godt over alt og når som helst. Det kreves ingen nøye utregning. Jeg tillater meg en ekstra stor neve hvis jeg er sulten, men jeg vet godt når jeg forsyner meg med mer enn én neve.

Regelen påvirker meg til å tenke gjennom hva jeg spiser. Hva som er protein, karbohydrater og fett er veldig enkelt. Smaken av «syndig» fett er viktig for at man skal få følelsen av å ha spist et fullverdig måltid.

Snacks tolker jeg som frukt, eller knekkebrød med gulost og seranoskinke. Snacks fyller inn mellom måltidene og har som oppgave å sørge for jevnt blodsukker.

Selv om dette ikke er en diett som medfører at kiloene renner bort umiddelbart, så vil den sørge for nokså korrekt matinntak 360 dager i året.

Mosjon

Jeg vil gjerne understreke at alle treningstiltak er viktige, men i likhet med kosthold, er det de daglige tiltakene som teller mest. Daglige (regelmessige) tiltak må være slik at de ikke kan velges bort uten at man er sengeliggende med feber eller brukket ben. For meg er daglige mosjonstiltak knyttet til sykling og hundelufting.

Jeg sykler til jobben. Begynner jeg å velge bort syklingen på grunn av dårlig vær, er jeg redd for at terskelen for å sykle stadig senkes. Dessuten, når man sykler sjeldnere, blir det hardere å tråkke. Det merker jeg godt mandager etter en bedagelig helg. Jeg har ikke lang vei til jobben. Likevel passer jeg på å «gi på» for å få høy puls – spesielt når jeg er på vei hjem. Syklingen er mitt helsebarometer som jeg tror vil melde i fra tidlig om eventuelle snikende kardiale symptomer. Og skulle «pumpa» stanse mens jeg sitter på sykkelen, kommer hjelpen raskere enn om jeg hadde vært hjemme eller på kontoret.

Hver dag lufter jeg familiens to strihårete hann-dachser, en på tolv år og en på tre – populært kalt «guttene». Er jo litt morsomt også. En middelaldrende mann med en lett militant gange kommanderer de kortbente hundene sine: «Kom an, gutter!» Guttene er nemlig usedvanlig disiplinerte. Det er full oppstilling i entreen før vi går, og pote-inspeksjon når vi kommer hjem. De vet at hver tur er på minimum en klokketime, ofte en halvtime lengere. Vi rekker over et stort område på den tiden og kan observeres over store deler av Oslo Vest og bygdene vestenfor.

Gange er etter min mening en god form for mosjon.  Med hunder skjer tempoet litt på hundenes premisser, men vi har flere korte partier hvor vi kan løpe, særlig opp bratte kneiker. Mens jeg vandrer kan jeg filosofere, meditere, eller løse jobbrelaterte problemer. Jeg tror mosjonsgange er sunt for sjelen også. Jeg får ikke høy puls, men jeg merker godt at jeg har brukt kroppen. Hvis jeg en sjelden gang er forhindret fra å gå turen med guttene, føler jeg meg utilpass i hele kroppen og kan vel kanskje rett og slett bli litt slem og grinete. Jeg antar at de som jogger regelmessig har det på samme måte.

Rødvin

Dersom man skal mosjonere hver dag, uansett vær, uansett absolutt alt, så må man ha en belønning! Belønningen min er ett glass rødvin. Men «nøkkelen» til dette glasset er å ha gått en tur på minimum en time. Over flere år har det blitt slik at det føles galt å drikke rødvin uten først å ha gått tur!

Guttene får selvfølgelig også en godbit når vi har kommet i hus.

Mosjon på hverdagsbasis kan være mange ting. Hvis du ikke kan sykle til jobben foreslår jeg å bruke en holdeplass som ligger et ekstra kvarters gange unna, eller parkere et kvarter unna dit du egentlig skal. Kanskje bilen står tryggere der, og du tvinger deg til litt ekstra mosjon. Men for at slikt skal kunne inngå som del av din livsstil må du tvinge deg til å gjøre det hver dag – uansett hvilken form du er i, eller hva slags vær det er ute!

«Hva sa du? Et kvarter er ikke noe for deg? Hva skulle du, sa du? Birkebeiner’n? Sykle Trondheim Oslo? Sentrumsløpet? OK, du rekker ikke å trene i kveld, nei. Du får vente til det blir litt varmere i været, og du får mindre å gjøre på jobben, og ingen andre aktiviteter på kvelden! Jeg skjønner det. Eller så kan det jo være det samme! … NOT!»

dogsinsnow2Apropos sunn livsstil med kosthold og mosjon. Nevnte jeg at regelmessig og moderat inntak av rødvin faktisk havner på listen over sunne, livsforlengende tiltak?

La det være sagt!

Legg igjen en kommentar

