Siste Ilyushin til Pyongyang

Jeg drømmer om å fly i en vakker Ilyushin-maskin malt i retro 60-talls mønster med matchende innredning og uniformer. Hvor lenge skal jeg drømme? Tiden begynner nemlig å renne ut!

aviationtour

Din første tur i Ilyushin Il-62 er snart over. Ruteflyet fra Beijing har kommet inn i «final approach» mot Sunan International Airport.Ute er det disig, skumring og svak vind. Du forbereder deg på landing. Tobakkrøyken fra toalettene slår mot deg idet røykerne går til setene sine. Reisen har vært ganske komfortabel. Svært lite støy her du sitter på en av seteradene langt fremme i kabinen. Nederlenderen på vindusplassen knipser vilt med Nikon-kameraet sitt. De to unge flyvertinnene har akkurat spent seg fast. De ser slitne ut. Veksler blikk med hverandre før hovedhjulene tar bakken nokså tungt.  Det drøyer flere sekunder før også nesehjulet tar bakken. Maskinen slingrer litt før pilotene setter motorene i revers. På denne flytypen er det kun de ytterste motorene som reverserer luftstrømmen, men det er mer enn nok til å ta ned farten. På vei inn til oppstillingsplassen skimter du en gammel, men velholdt Ilyushin Il-18 med 4 knall lyseblå propeller. Det skal gruppen fly med i morgen på vei over til den andre siden av Nord-Korea. Men først skal alle overnatte her i Pyongyang. Du kjenner det kribler i magen…

OK. Dette er ren diktning, – men langt fra oppspinn! Reisen jeg beskriver her, kan faktisk bestilles fra det Londonbaserte reiseselskapet Juche Travel Services som formidler turer til Nord-Korea. I 2013 er det planlagt fire «Aviation Enthusiasts Tour of The DPRK» hvor mennesker som liker snodige flyvemaskiner og eksotiske steder får anledning til å fly opptil syv ulike, til dels sjeldne fly. De vil inngå i gruppereiser der de kan oppleve Nord-Korea som gjester. Minst to guider vil være med deg til enhver tid.

Juche (uttales sjusje) er Nord-Koreas grunnleggende ideologi basert på prinsipper om selvstendig bærekraft innen politikk, økonomi og forsvar.

Bakgrunn

Det hele begynte med en mail fra en studiekollega og god venn. Han kommenterte linken til den omtalte turoperatøren. Først harselerte vi over arrangementet, men etter å ha studert hjemmesidene ser vi at dette faktisk har noe unikt over seg. Det koreanske flyselskapet er for eksempel de siste i verden som har Ilyushin Il-62 i fast rute. Flyselskapet Cubana satte sine på bakken i fjor. Flytypen er bannlyst over vestlig luftrom, men flyr tidvis i de nye Sovjetstatene som VIP- og charterfly.

For å balansere inntrykket litt, så flyr det ikke så mange av de vestlige samtidige flytypene DC-8 og Boeing 707 lenger, heller.

Min venn og jeg er begge interesserte i å følge med på hva som skjer i totalitære stater. Ikke fordi vi støtter de underliggende ideologiene. Tvert i mot. Vi setter umåtelig stor pris på enkeltmenneskets mulighet til å leve sine egne drømmer, utfolde sin kreativitet og skapertrang. Mange av våre samtaler opp gjennom årene har hatt temaer omkring dette. Totalitære regimer går langt for å undertrykke og kneble nettopp slike personer som oss!

Vår Nord-Korea debatt kulminerte imidlertid når avisene kunne opplyse om at nord-koreanske arkeologer påstår at de har funnet bevis for at det har eksistert enhjørning i landet!

Nord-Korea i mystikkens lys

Nord-Korea er ikke bare i ferd med å bli verdens siste diktatur, men landet er svært lukket. Juche-ideologien bidrar til å isolere landet fra omverdenen. Svært få utenfor grensene vet egentlig noe særlig om hvordan livet fortoner seg innenfor. Dette legger en slags mystikk over landet.

Mystikken over landet blir desto større når man vet at det har befunnet seg en enhjørning der!

Det kommer cirka 2000 vestlige turister hvert år til Nord-Korea. De møter hyggelige, pene, priviligerte guider og servicepersonell, men er forhindret i å komme i kontakt med vanlige folk. De blir også avskåret fra å ta turer på egen hånd.

Med dagens teknologi blir det stadig vanskeligere å holde et land isolert fra omverdenen. Men nå som før, er sult, fattigdom og frykt fremdeles effektive virkemidler for å få folk til å tie.

Jeg forundret meg over hvor lite dagliglivet tilsynelatende ble forandret ved forrige leder Kim Jong-il’s død ved årsskiftet. Det kan se ut som om regimet har makt i flere trinn nedover blant vanlige folk. Sannsynligvis eksisterer det ordninger for angiveri. Menneskelivet har liten verdi. Det er blitt anslått at opptil 3.5 millioner innbyggere av en befolkning på 22 millioner døde av hunger i katastrofeårene mellom 1994-98! Man kan jo tenke seg hvordan det preget – og fortsatt preger folks dagligliv!

I mystikkens slør kan man spørre seg:

– Døde det virkelig så mange mennesker i katastrofeårene 1994-98?

– Finnes det opprørsgrupper i landet, og har det vært gjort forsøk på opprør?

– Ble det gjort forsøk på maktkupp i forbindelse med Kim Jong-Il’s bortgang?

Tabloidpressen elsker å utbrodere forholdene i totalitære stater – til tross for at ingen vet hva som er fakta. Vi har sett det før. Når et regime faller, viser det seg ofte at forholdene var verre enn de verste spekulasjonene! Bevisene finner man i ettertid – i massegravene.

Ikke vent for lenge!

Tiden begynner å renne ut for de gamle Ilyushin-maskinene. Det sier seg selv at vedlikeholdet på disse flyene ikke kan opprettholdes på en trygg måte når alle de andre er tatt ut av tjeneste. Jeg kommenterte i en artikkel i VG vedrørende flytrafikk i Nord-Korea. Mitt innlegg: Hvis du bestiller din reise nå, kan du bli den siste som reiser med Ilyushin mellom Beijing og Pyongyang. Jeg fikk følgende svar:

Du kan bli den siste til å fly, men det kan også bli det siste du gjør i livet ditt! To fluer i en smekk!

En annen årsak til at du ikke bør nøle for lenge med å bestille, er at disse turene faktisk er blitt veldig populære! Aktiviteter og bilder fra tidligere reisende er reiseselskapets beste PR. Det hersker ingen tvil om at gjestene har hatt en fin tid i Nord-Korea. Hvis du bestiller, må du betale reisen før du kan søke visum. Jeg er sikker på at Juche Travel Services bistår med alle praktiske opplysninger.

Folk fra andre deler av verden er dyktigere enn oss skandinaver til å lese kroppsspråk. Hvis du vil være hyggelig, bør du ikke bare være hyggelig i tale, – du må også være hyggelig i tankene dine!  Derfor skal du fylle hodet med gode tanker om landet og dets store leder så lenge du er gjest der!

Reise med den siste Ilyushin til Pyongyang?

Ja, tænke det; ønske det; ville det med, – – men gjøre det! Nei; det skjønner jeg ikke. (Henrik Ibsen)

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s