What You See…

reklam1

For noen år siden snakket datafolk om WYSIWYG – What You See Is What You Get. I dag tar vi det for gitt at det du ser på skjermen, er det samme som kommer ut på skriveren, eller postes i et blogginnlegg.

«What you see» kan også brukes i reklame. Det du ser i reklamen, skal være det samme produktet du får i hånden. Alle vet jo at det ikke stemmer. Burgerne fra Mækker’n ligner ikke særlig mye på bildene.

Jeg har akkurat solgt familiens gammelbil, – en liten bil i god teknisk stand, men med mange skrammer og bulker. Den har vært brukt etter prinsippet om at en bulk til eller fra ikke spiller noen rolle, så lenge bilen fungerer. Jeg forestilte meg at potensielle kjøpere ville tenke like dann.

Det tenkte jeg ikke på da jeg tok bilder av bilen.

Etter å ha tatt med bilen rundt på photo-shoot, kunne jeg legge ut bilder på Finn.no, – bilder som strålte av livsstil, bilglede og luksus. Jeg fulgte opp med en fin tekst, – om bilen som hadde blitt med et flyttelass til Norge og om alt det fine den hadde opplevd her.

Holdt de meg for narr?

Henvendelsene fra potensielle kjøpere røpet at de slettes ikke var ute etter noen bil som kunne gå fra A til B. De var ute etter en stilig bil som kunne virkeliggjøre unge menneskers drømmer om fart, eleganse og komfort, – akkurat som bildene og teksten formidlet. Da skjønte jeg at jeg hadde laget en brilliant annonse, – men ikke for dem jeg ønsket å selge til. I min iver etter å ta flotte bilder og skrive god tekst, glemte jeg hensikten og formålet. Jeg nådde ikke målgruppen min. De jeg egentlig søkte, var ikke interessert i skrytebilder og luftige tekster.

Godt det ikke var en kontaktannonse jeg hadde lagt ut.

Én kommentar

Leave a reply to Mormor Avbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..