Tanker om hverdagsfrihet

nsb-1Tidligere i uken hadde jeg et prosjektmøte i Ski – en av Stor-Oslos forstadsbyer. For meg spilte det ingen rolle at møtet ble holdt i en annen by, for jeg pleier å delta via høyttalende telefon – et slags telefonmøte. Men jeg tenkte jeg kunne vise mitt ansikt for en gangs skyld. Så jeg valgte å hoppe på et tog.

Da fikk jeg en følelse av både frihet og galskap.

Frihet er å gjøre noe fordi jeg kunne, ikke fordi jeg måtte. Og siden ingen ventet meg, kunne jeg hoppet av i Kolbotn eller et annet sted på veien, satt meg på en kafé eller benk i friluft og ventet på at «de andre» ringte meg opp som vanlig. Følelsen av å ha valgmuligheter, er også en frihetsfølelse.

Galskap var å handle impulsivt.

Forrige søndag syklet jeg en tur. Jeg syklet over Steinsåsen til Bærums Verk, og via Sandvika hjem til Oslos grense. For meg er dette «gamle tomter», steder jeg har bodd tidligere. Det var søndag og jeg hadde tid, – tid til å stoppe og fotografere og nyte utsikten og friheten – og ta avstikkere.

Da jeg bodde der, opplevde jeg reisen som et mareritt. Hadde jeg flyttet tilbake, ville jeg sikkert klaget over trafikkaos og stress. Ville jeg da valgt å stanse for å fange et fint motiv ved vakre Kadettangen?

Skulle jeg funnet på å bosette meg i Ski og reist til jobb i Oslo, ville jeg sikkert begynt å klage over forsinkede og overfylte tog. Ville jeg da tatt meg tid til å kjøpe en kopp kaffe på stasjonen? – og foretatt antropologiske observasjoner av mennesker rundt meg?

Alt handler selvfølgelig om hvilken innstilling man har. Det er kanskje ikke så dumt å være på tur av og til i sitt eget nærområde, selv midt i en hektisk hverdag?

🙂 Nyt hverdagsfriheten og dyrk galskapen!

rigmor2048
4 kommentarer

  1. Innstilling er alt!
    Er kanskje derfor det er blitt populært med turist i egen by-konseptene?

    Hvis en tenker over det, så er det mye filosofisk snacks å hente på slike turer i nærområdet eller der en bodde før.

    Likt av 1 person

    1. «Turist i egen by» er genialt, og man kan jo gjøre det hele året på eget initiativ. Skremmende hvor fort man glemmer mulighetene der man bor. Bare å sette på seg «turistbrillene». Det fineste er kanskje å la bilen stå og dra på tur hele familien med på tog, trikk eller sykkel – hvis man ikke gjør det hver dag, da. Angrer på at jeg ikke gjorde det oftere da barna var mindre…

      Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

