Kunst for togpendlere

Lysaker har fått en ny severdighet.

En grå betongvegg langs jernbanen er blitt tagget med et betongmaleri. Jeg vet ikke om det kvalifiserer til å kalles kunst, men det er veldig godt laget. Hvis du ankommer Lysaker stasjon fra vest med tog, kan du se det på høyre side i det toget sakner farten ut av tunnelen før stasjonen.

Mens jeg ruslet og fotograferte mesterverket på utsiden av gjerdet, passerte det 3 tog. Jeg lurer på hvordan den stakkars taggeren – eller taggerne – har kunnet arbeide i fred inne på det forbudte jernbaneområdet. Hvor gjemte de seg for togene?

Som blogger spør jeg meg: Hvem er disse unge mennene i mørke hettejakker? Tapere og sengevætere? Har de en misjon? Et budskap om å sette sine spor på verden? En følelse av å mestre noe? En sitrende følelse av spenning å vandre gatelangs med sprayboksene sine om natten?

Eller har de bare en trang til å uttrykke seg med form og farge?

Eventuelle taggere kan jo sende ballen i retur til bloggerne.

Hvem er disse asosiale menneskene som velger å utbrodere seg selv og sine liv på Internett i stedet for å kommunisere face-to-face med andre mennesker? Trodde de virkelig at alle treffene de får gjennom Google, seriøst er interesserte i å lese om hva bloggerne spiste i går, og deres nye sko?

Eller har de bare en trang til å uttrykke seg med ord og setninger?

Det er fryktelig mye betong på Lysakerlokket rett utenfor Oslo. Om dagen svinser kontoristene rundt med notebooks og lekre Power-point presentasjoner. Jeg går der ofte om kvelden. Da er det helt dødt, med unntak av en gruppe unge menn med spisse albuer som forsøker å parkere SUV’ene sine inne i resepsjonen så de slipper å gå så langt når de skal spille squash. En guttunge drar av gårde med varme pizzaer i en liten rød italiensk pizzabil. Vinden blåser ubarmhjertig langs fasadene. Det er kaldt, grått og trist. Så trist som forstadsbetong kan bli.

🙂 Kunne gjort seg med litt farge …

2 kommentarer

  1. Om jeg skal få være med å gi min mening om kunst eller ikke, så er det definitivt kunst! Jeg forsøkte meg vel på en omtale av de på min egen blogg, med litt lunken respons. Etter min mening burde de ha fått lov på anviste grå steder til å legge igjen sin kunst i forma av bilder og farger. Da er det vel i så fall offentlig eiendom som er det mest aktuelle. Men en finner vel steder i privat eie også, som godt kunne ha fått besøk av en slik kunstner. Hadde jeg en flate som var egnet, skulle jeg mer enn gjerne invitert. Og jeg tror faktisk jeg kunne ha kommet til å betale sprayboksene også.

    Sammenligningen din likte jeg også godt, Terje. Du er nok inne på noe der.

    Lik

  2. Akkurat her synes jeg graffitien gir noe fellesskapet kan ha glede av. Søvnige togpendlere som kun har sett betong og innsiden av tunneler den siste halvtimen.

    Jeg vet ikke hvor organiserte taggerne er, men samme signatur ble brukt tidligere – på togsett ! – slik at de ble tatt ut av trafikk. Det fikk ikke fellesskapet noen glede av.

    Jeg satte opp sammenligningen fordi jeg tror det er feil å skjære alle taggere over en kam, – like lite som det passer for oss bloggere.

    Lik

Legg igjen en kommentar

