Stoler du på fastlegen din?

lightgreenIkke vet jeg om fastleger er veldig plaget av hypokondere, men jeg tror de kjenner sine pappenheimere godt. Folk som roper «ulv» i utide, kan ikke forvente å få respons når de virkelig trenger det. Men øvrige pasienter har krav på en seriøs behandling de gangene de oppsøker fastlegen sin.

Helsevesenet er et sikkerhetsnett av organisasjoner, enkeltpersoner og systemer. Blir du syk og havner i dette nettet, kan du regne med å være i gode hender. Nordmenn har tillit til helsevesenet, og mange blir positivt overrasket når de en sjelden gang havner der. Men du fanges ikke automatisk inn i dette nettet selv om du føler deg syk. Det er opp til fastlegen din å vurdere om dine symptomer og din sykdomshistorie kvalifiserer til videre behandling.

Man skal ikke kaste bort dyrbare helseressurser på hypokondere, hysterikere og potensielle «free riders»!

Men fastleger er mennesker. De gjør feil som andre. Det hender kanskje ikke så ofte at de utfører direkte gale inngrep. Det handler mer om feil i den forstand at de ikke greier og stille noen diagnose, eller velger en avventende taktikk. Er sykdommen alvorlig, kan dager med venting få fatale konsekvenser.

I det siste har jeg hørt flere skremmende historier om det. Siden det dreier seg om «hear-says» plukket opp i farten, kan jeg dessverre ikke gjengi detaljer. Det ene tilfellet dreier seg om en vordende skolegutt som nettopp har gjennomgått vellykket behandling for leukemi. For ett år siden rådet fastlegen foreldrene hans til å vente – og se. Men foreldrene oppsøkte i stedet et privat medisinsk senter der gutten sporenstreks ble sendt til Rikshospitalet.

Det andre tilfellet dreier seg om en voksen mann med en uforklarlig nummenhet som ikke gikk over. Symptomene ble sterkere uten at fastlegen tok det alvorlig. Når symptomene ble så sterke at mannen havnet på sykehus, oppdaget legene ondartet kreft som skulle ha vært behandlet allerede da de første symptomene viste seg.

Det finnes dessverre mange lignende historier.

Hvordan kan jeg på forhånd vite om den hyggelige fastlegen min virkelig kommer til å åpne døren videre inn i helsevesenet for meg den dagen jeg viser tegn på en alvorlig sykdom?

Det kan jeg ikke.

Legelisten.no er et privat initiativ for å vise oversikt over fastleger i forskjellige områder hvor publikum kan legge inn og lese omtaler av legene. Men en slik løsning gir dessverre ikke noe svar. I likhet med andre, tilsvarende løsninger, som anbefalt.no, er det kun et ytterst lite utvalg av fastlegepasientene som skriver om sine erfaringer – og de er som regel ekstremt fornøyde eller ekstremt misfornøyde.

En ny sjanse?

Hvis helsen begynner å skrante, kan de nærmeste pårørende ofte være de første til å merke at noe er galt. Hvis du trener, vil du kunne oppdage uforklarlige nedganger i resultatene. Hvis fastlegen din ikke kan gi noen god forklaring og heller ikke ser grunn til å sende deg til videre undersøkelser, – hva gjør man da?

Jeg tenker: Oppsøk et privat medisinsk senter, som for eksempel Volvat! Der må du betale full pris av egen lomme. Beløp som fort komme opp i priser tilsvarende en lekker sykkel, eller noe sånt. Ikke alle har mulighet til å skaffe slike penger over natten.

Baserer fastlegeordningen seg virkelig på at folk med god råd, skal kunne kjøpe seg privilegier?

Jeg leser om fastlegeordningen og ser at noen faktisk har tenkt på det. Pasienter som opplever å få sin sykehistorie avvist eller satt på vent, har krav på å få en ny vurdering – en såkalt «second opinion» – hos en annen lege i fastlegeordningen. Denne muligheten kan kun benyttes én gang pr sykdomshistorie og du behøver ikke oppgi noen grunn.

Pasienten i fokus. Det er bra!

Men for å få en «second opinion» hos annen lege, kreves det at du blir henvist av fastlegen din, – den samme legen som du ikke greidde å overbevise om din sykdomshistorie, – den samme legen som akkurat har argumentert for sitt syn på saken. Vil det være overhodet være mulig å overbevise ham eller henne om behovet for en «second opinion»?

Jeg er ikke sikker.

😐 Ville vi ikke vært best tjent med at alle som ønsket, kunne få en «second opinion» hos annen fastlege uten henvisning? – Et reelt alternativ til privat klinikk?

nhi.no (08.06.2014) Fornyet vurdering – second opinion

7 kommentarer

  1. Stoler på fastlegen? Tjaa, jeg gjør vel for så vidt det. Et lite drawback ved å være kroniker og å være vant til at det går opp og ned med vondter og ork, gjør vel at man ikke umiddelbart hyler avgårde til dr. Snilloggod. Og tror gjerne at det hele går tilbake til tilnærmet egen normaltilstand om ikke så alt for lenge.

    Om det ble et reellt alternativ til private helseklinikker, så hadde det vært bra å kunne få «a second opinion» når årsaker ikke finnes. Kanskje det skulle være automatikk i det også? Lege A finner ikke ut og dermed sluses man automatisk videre til Lege B?

    Ha en fin dag 🙂

    Lik

    1. En automatisk revurdering ville jo utvilsomt vært det tryggeste for pasientene, og jeg er sikker på at det må ha vært oppe ved utformingen av fastlegeordningen. Dessuten tror jeg at det er mye å vinne på å oppdage sykdommer så tidlig som mulig i et økonomisk perspektiv. Men det skulle likevel ikke forundre meg om det er økonomiske betraktninger som ligger til grunn for dagens halvgode løsning.
      Fin dag ønskes deg også, mormor 🙂

      Lik

  2. Jeg har hatt uendelig mange fastleger. Ikke fordi jeg har vært mye syk, men fordi de har sluttet. Ofte de gode slutter. Den beste forsvant fordi han ble ferdig utdannet hjertespesialist.
    Jeg går ofte til privat lege fordi man ofte får time raskere. Etter jeg ble tett i øret av å få vann i øret så ringte jeg fastlegen for å få time, men de hadde ingen ledig time før ettet to uker. Jeg sa at det hastet litt, for kunne jo ikke gå tett i øret i to uker. Kontordamen ble stille da, men kunne ikke hjelpe meg, så jeg gikk til privat og fikk time på dagen.
    Men ikke alle har mulighet til det, for Norge er større enn Oslo, selv om vi Oslofolk av og til glemmer det, og de har nok ikke private klinikker på et lite tettsted på vestlandet. Og der må de jo sikkert ta det de har av leger og ikke sikkert de er oppdatert på siste nytt på legefronten, og derfor bør man ikke stole blindt på fastlegen. Man bør lytte til magefølelsen sin.

    Lik

    1. Alle fastleger skal ha akutt-timer på timeplanen sin, – men jeg mistenker at mange fyller tiden sin mest mulig opp med timebestillinger. Fordelen med å være på et legesenter, er at legene kan samarbeide om å tilby akutt-timer. Får jeg ikke hjelp før etter to uker når behovet er tilnærmet akutt, ville jeg byttet fastlege OG legesenter – og kanskje skrevet en dårlig anmeldelse på Legelisten.no 🙂

      Lik

      1. Det er heldigvis lenge siden det skjedde, og mulig at de har endret praksis nå. Jeg skiftet fastlege, men samtidig mistet litt av tilliten til fastleger, og går mer enn gjerne privat hvis jeg har mulighet og det ikke skjer på slutten av mnd når kontoen erbunnskrapt, for det koster jo faktisk litt ekstra;-). Ha en fin dag videre!

        Lik

  3. Faren min pleier å si at det er lurt å konsultere tre ulike leger for å kunne stille en endelig diagnose, tror du er inne på noe her. Jeg kjenner noen leger som forteller at deres største utfordrer er internett, mennesker som føler noe eller tror noe eller merker som kanskje ikke er som det pleier blir til noe som de sjekker på nettet før de oppsøker legen med vissheten om at de lider av det som kom fram i deres egen søkeresultat.
    Hypokonderi er jo en slags motsatt placebo-effekt, hvis du sier til deg seg mange nok ganger at du kommer til å bli syk i helgen, så kan du vente og se.
    Ikke gjør det, det var bare et kommentarinnspill 🙂

    Hilsen Morten

    Lik

    1. Ser VELDIG godt faren med egendiagnose vha. internet men hva skal en gjøre når lege etter lege følger «sin bok» og ikke finner ut noe som helst? Har bedt om «second opinion» 2 ganger men blitt blankt avvist. Jeg vet hva som feiler meg, har fått det dokumentert fra både norsk og utenlandsk lab men det er snakk om en sykdom som ikke eksisterer innen vestlig medisin (parasitter og bakterier overført ved flåttbitt) og de laboratoriene er ikke medlem av det gode selskap og resultatene er defor ikke gyldige for fastlegen. De få legene som tar dette på alvor mister legelisensen sin. Jeg synes det er helt tragisk at når en lege, som ikke finner noen som helst årsak til store plager, blir pekt i riktig retning gjør alt han kan for å IKKE gå i den retningen… Da er internet en løsning for å kunne beholde en viss grad av verdig liv, enten ved egenbehandling eller for å opprette kontakt med utenlandske leger/institusjoner som har greie på denslags.

      Jeg ha alltid trodd at legene har hatt god greie på hva som skal til for å hjelpe med hva som helst, om de ikke kan det selv så kan de i alle fall sende videre til noen som kan, men har jo skjønt at de har sitt begrensede område de har greie på og utenfor dette finnes ingenting, det presterte til og med en ellers dyktig fastlege å si til meg i klartekst… Har ikke snakket med han ettepå…

      Likt av 2 personer

Legg igjen en kommentar

