Arbeidernes klassereise

Årets 1. mai er for lengst over. Jeg har latt dette innlegget ligge en stund. Når man blogger under fullt navn, kan det av og til være vanskelig å vurdere hva som bør publiseres. Men, skitt au! Her er et innlegg om en ung manns oppgjør med Arbeiderbevegelsen.

La det være sagt!

Litt naivt spør jeg meg: Hvor er arbeiderne? Hvorfor er betegnelsen «arbeider» utradert? Jeg tror det handler om en gedigen klassereise.

nbap1For omtrent 50 år siden var jeg med faren min på 1. mai i Tønsberg. Han var sveiser og medlem av «Jern og Metall». Sammen med arbeidskamerater fra Kaldnes Mekaniske Verksted skulle de fylle gatene. Jeg er ikke sikker på hva de andre jobbet med, men jeg er sikker på at de ville nikket anerkjennende til å bli identifisert som arbeidere. Dette var deres dag. Alle hadde pyntet seg. Ingen skulle behøve å skamme seg over å være arbeider.

Det var ikke hver dag faren min gikk i hatt og frakk.

Norge har aldri hatt noe sterkt klassesamfunn sammenlignet med kontinentet. Til det har vi for få prinsesser, grever og baroner. Men for 50 år siden fantes det fortsatt spor etter klasser – eller båser. Vi hadde en arbeiderklasse, et borgerskap…

View original post 528 more words

Én kommentar

  1. Klasser finnes, men arbeiderklassen har nesten blitt å regne som et skjellsord, en nedverdigende betegnelse. Men hei, de fleste av oss arbeider.
    Ha en fin dag 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

