Sprit i gaten

Synes du det er OK at alle flyreisende skal ledes gjennom en spritforretning både ved avreise og ankomst? Hvorfor blir streng, norsk alkoholpolitikk gjort om til et sirkus bare fordi man skal reise med fly?

dutyfree5Det går en grense for hvor påtrengende markedsføring får være. For meg går grensen når noen tvinger meg til å stanse opp for å tilby varer og tjenester når jeg har annet å gjøre. Derfor liker jeg hverken telefonselgere, spammere eller gateselgere. Heller ikke å gå i sikksakk mellom reklamemateriell. Like lite som jeg hater popup-reklamer på skjermen.

Dersom du selv velger å gå inn i en forretning, stiller det seg annerledes. Da må du forholde deg til salgspersonalet med et høflig smil og akseptere påtrengende markedsføring. Husk at det var du som valgte å gå inn. I det offentlige rom, derimot, finnes det regler om at man ikke skal hindre alminnelig ferdsel.

Helt til noen fikk en god ide:

Kunne man ikke bare lede gaten rett gjennom butikken?

Jeg er i ankomsten på Oslo Lufthavn, Gardermoen. Hele flyet vandrer med sine knurrende trillekofferter på vei til bagasjebåndet. Jeg befinner meg i det offentlige rom, eid av staten – deg og meg. Hva skjer? Hele gaten ledes rett inn i Heinemanns spritbutikk. Store og små, gamle og unge stopper opp og ser seg rundt. Noen søker desperat nærmeste utgang. Utgangene er trange. Heinemann vil nemlig at du skal vandre med åpen munn langs hyllene mot kassene, og forsyne deg. Rundt deg står selgere for å assistere. Du befinner deg i deres butikk. Vær så god – smil!

Jeg tenker, dette er galt. Av flere årsaker.

Ingen skal tvinge folk til å gå inn i sin forretning. Grensen for påtrengende markedsføring er brutt med god margin. Et annet, viktig poeng er at noen grupper bør skånes for å måtte gå gjennom en spritbutikk, – for eksempel på grunn av livssyn, eller kanskje fordi de forsøker å bli rusfrie. Jeg synes heller ikke barn og unge skal behøve å vandre langs hyller fulle av spritflasker. På kontinentet, hvor sprit selges i dagligvareforretninger, stilles ikke spriten opp sammen med sjokoladen ved kassene.

Det alvorligste spørsmålet er statens rolle – gjennom Avinor. Hva er grunnen til at Avinor nå regelrett tvinger folk inn i Heinemanns spritbutikk? Tjener ikke Heinemann nok penger ved å ha monopol på å selge taxfree varer til samtlige passasjerer på vei inn og ut av hovedstaden? Gründeren, Terje Stykket, satt i fjor igjen med 600 millioner kroner etter å ha solgt seg ned i selskapet han har drevet frem på taxfree-salg. En gave fra det norske folk til en heldig sjel som var på rett sted til rett tid. Håper han koser seg.

Latterlige konsesjoner

Jeg ser ingen samfunnsmessig gevinst i at flypassasjerer skal kjøpe billig sprit og parfyme – og jeg ser absolutt ingen samfunnsmessig gevinst i at firmaet Gebr. Heinemann SE & Co Gesällschaft via Travel Retail Norway ufortrødent skal få fortsette sin virksomhet på norske flyplasser, selv om Avinor også tjener fryktelig mye penger på taxfree-salget. Det er penger som brukes til å drive landets flyplasser. Poenget er at det ikke er Heinemanns innsats som gjør at pengene ruller inn. Det er omgåelsen av norsk alkoholpolitikk, – eller «smutthullet» i alkoholloven – et hastevedtak fra 2005 som tillater avgiftsfritt alholsalg ved ankomst på flyplasser. Man taper ikke akkurat penger på å selge alkohol på billigsalg i Norge! Det er faktisk en av de beste forretningsideene i verden – men dessverre forbeholdt én aktør.

Er det ikke betenkelig at flyplassene i ett av verdens rikeste land – med ett av den vestlige verdens strengeste alkohollover – skal holdes i drift ved aggressivt salg av billig sprit  😕

Aftenposten (17.07.2013) Når flyene svømmer i sprit

3 kommentarer

  1. Jeg er så enig med deg.
    Jeg er også typen som blir litt kvalm av den stinkende parfymestripa, så dette har du meg med på.
    Jeg kan heller ikke skjønne hvorfor man i tillegg skal selge varer på flyene, heller …
    Men det er kanskje en annen sak.

    God fredag!

    Lik

  2. Jeg visste ikke det var så ille nå, men dette er vel vêr grensa, ja. Det hender jeg kjøper en flaske eller to i taxfree, men jeg vil helst velge om jeg skal inn i en butikk, og hvilken.

    Dette får meg til å ønske at jeg kunne velge bort Gardermoen når jeg drar til Norge, men det blir jo ikke enkelt og jeg regner med andre flyplasser hiver seg på trenden. Lurer bare på hvor lenge til det blir kjøpeplikt?

    Lik

Legg igjen en kommentar

