Geitost og Joika

Begge har nylig vært i nyhetsbildet og begge kan forbindes med påske og Gudbrandsdalen. Litt geitost i gryta setter dessuten en god spiss på Joikakakene.

geitost1

Jeg liker ikke at noen omtaler geitost i nedsettende ordelag. Egentlig bryr jeg meg ikke om at barnehage og SFO i Horten boikotter geitost. Det er begrunnelsen jeg reagerer på. Geitost er ikke mindreverdig mat, og det er fullstendig feil å sette den i samme bås som sjokoladepålegg. Lederen for barn og unge burde heller advare foreldre mot å bile barna sine rundt i nærmiljøet, -til og fra SFO, lekekamerater og fritidsaktiviteter. La barn spise grovbrød og geitost og drikke H-melk!

Jeg vet at geitost ikke inneholder fnugg av geitemelk, og ikke kan selges som «geitost». Én variant kalles derfor «Gudbrandsdalsost», mens den generiske betegnelsen er «brunost». Jeg kaller det geitost likevel. Eventyret begynte i «Dalenes dal» midt på 1800-tallet. En bonde på Tretten var svært glad i geitost, men dugelig lei av ugagnsfulle geiter! En av budeiene hans greidde derfor å lage noe som smakte like godt – uten en dråpe geitemelk! Dermed endte geitene sine dager oppe i suppegrytene, og et nytt meieriprodukt ble skapt.

Mine tidligste og fineste påskeminner har jeg fra Tretten

Hver skive geitost er et stykke av Gudbrandsdalen. Mennesker med gode følelser for dalen ville aldri finne på å snakke nedsettende om geitost. Lenge foregikk produksjonen på Tretten ved det nye Tine-anlegget på vestsiden av Lågen, men er nå flyttet til andre steder i Norge. Det er Fjordland rømmegrøt som produseres på Tretten i dag.

Samma det!

Pressemeldingen fra Nortura om at Joikakaker skal selges i poser, fikk ikke like stor oppmerksomhet som geitosten i Horten. Joikakaker med geitost i sausen og rørte tyttebær regnes vel fremdeles som prima festmat, – eller hva? Jeg husker faktisk ikke når jeg sist smakte denne retten fordi min bedre halvdel er ikke like begeistret. Jeg synes pose-Joika er en god nyhet. I poseform egner Joika seg utmerket som proviant i båten, hvor jeg kokkelerer for meg selv. I år blir det varme Joikakaker, geitost i sausen og rørte tyttebær om bord!

joika1

Jeg leste for øvrig at produksjonen av Joikakaker er flyttet fra Trøndelag til Lillehammer. Det er også en god nyhet for mange. Hvis du feirer påske i Gudbrandsdalen, kan du fortelle gjestene dine, – idet du serverer rykende varm Joika, – at dette er lokal og kortreist mat!

Lillehamringene bør imidlertid ikke glede seg for tidlig. I 2003 spiste nordmenn 1,9 millioner bokser med Joikakaker. Ti år senere var produksjonen nede i 830 000 bokser. Jeg håper derfor at nye «forståsegpåere» ikke går ut i pressen – igjen – og disser Joikakaker, eller annen tradisjonsrik påskemat som Stabburets makrell i tomat, TORO tomatsuppe, Mariekjeks eller Kvikk Lunsj. Vær så snill, ikke tøys med påskeprovianten vår!

Lurer på om Joika smaker like godt som jeg husker?   🙂

nrk.no (21.02.2014): Brunost utvist fra SFO og barnehage
gd.no (06.02.2014): Joikakakene er i boks

Det gamle dampysteriet på Tretten (i bakgrunnen) ligger badet i frityr-osen fra Cadillac Diner (i forgrunnen).

Det gamle dampysteriet på Tretten (i bakgrunnen) og Cadillac Diner (i forgrunnen). Klikk for å se mer på Google.maps

Én kommentar

  1. Ost er sikringskost, lærte vi da vi var små, og stopper opp der med videre kommentarer om det, så får tankene vandre til den som vil og dit de vil. Jeg skal i alle fall beholde både brunost og geitost på bordet, og hvem som helst skal få forsyne seg…selvfølgelig med måte. Ingen vil vel stå over 10 kg pr dag, heller ikke gulrøtter, tror jeg. 😉

    Angående Joikakakenes emigrasjon til sydligere breddegrader, kan vel ikke jeg stemme enstemmig i med min røst. Det er vel ikke først og fremst for at disse står øverst på Menyen, men heller for at jeg har min bopel og tilhørighet fra samme strøket. Morsomme minner dukket i alle fall opp både med osten, min fars orientering om «sikringskost» og Joikakakene.

    Lik

Legg igjen en kommentar

