Karakterer på jobben

Flere arbeidsgivere har begynt å gi de ansatte karakterer på jobben. Karakterene får betydning for lønnsvurdering og videre karriere. Så vidt jeg kan se, er dette gammelt nytt i ny innpakning!

Utsnitt fra pushwagner.no

Utsnitt fra pushwagner.no (klikk på bildet for mer info)

Det gis karakterer for flere mestringsområder. Dine overordnede bedømmer deg for din attityde og lojalitet til jobben. Du snakker vel pent om arbeidsgiveren i fritiden? Kanskje ikke så veldig lett å måle, men du får selvfølgelig også karakterer for målbare resultater. Snittkarakteren avslører hvordan du greier deg i jobben.

Scorer du under middels, er det ikke du som får lønnspålegg i år!

Jeg er selv en av de som får karakteren min påskrevet av arbeidsgiver. For mitt vedkommende ble det en middels karakter. Jeg er glad for det. Da har jeg arbeidsgivers tillit til å fortsette med samme type oppgaver og ansvar jeg har hatt i flere år.

Karakterer på jobben begynner faktisk å bli ganske utbredt, men jeg har ennå til gode å se noen som drister seg til å snakke varmt om disse ordningene. Det er kanskje ikke uten grunn.

Stein Stugu i De Facto, Kunnskapssenter for fagorganiserte, har forsket på karaktergivning i norske bedrifter. Han er en av de her i landet som har best oversikt over bruken av slike målesystemer, herunder det systemet jeg vurderes etter. I følge Stugu virker de demotiverende, integritetskrenkende og underkuende. Det er flere som deler Stugus syn på dette, blant annet Jan Olav Brekke, forbundsleder i fagforeningen Lederne. De er skeptiske til at abstrakte verdier blir brukt som grunnlag for å gi ansatte straff eller belønning. Flere ledere og mellomledere som må følge et karaktergivningssystem, føler seg som angivere. Kun 17 prosent av lederne mener at vurderingskriteriene er objektive nok til at personlige relasjoner ikke får betydning.

Trynefaktor satt i system?

Jeg kan ikke unngå å trekke litt på smilebåndet. Karakterer på jobben er da ikke noe annet enn et verktøy for å tallfeste trynefaktorer! Trynefaktor kan aldri brukes som offisiell begrunnelse for avskjedigelser eller forfremmelser. Da kreves andre, mer saklige begrunnelser.

Man skal ikke undervurdere en mann med dårlig trynefaktor

Man skal ikke undervurdere en mann med dårlig trynefaktor

Fagforeningene har god grunn til å være på vakt. Et innarbeidet og veldokumentert karaktersystem kan legitimere at trynefaktor-lignende egenskaper brukes som begrunnelse ved oppsigelser, eller få ansatte selv til å levere oppsigelser.

Jeg tror ikke TV-karakteren Dr. House kan skryte av trynefaktoren, Men man skal slettes ikke undervurdere folk med dårlig trynefaktor. I norsk arbeidskultur ville Dr. House greidd seg bra fordi han leverer gode resultater. Jeg har inntrykk av at mange som er flinke til å levere gode resultater, ikke er så nøye med å pleie trynefaktoren sin. Akkurat som Dr. House.

Hvem er du på jobben?

Personlig foretrekker jeg folk som er «seg selv» på jobben, – som ikke tror at det forventes at man må spille en fjollete rollefigur. Det er slik norsk arbeidskultur er. Norske arbeidstakere går ikke rundt med et glinsende smil når de egentlig er bedrøvet. De smisker ikke uhemmet med sine overordnede. De nikker ikke for å signalisere at de er ukritiske «ja-mennesker» til alle mulige utspill fra ledelsen. Det kan også tenkes at de slenger litt med leppa i fritiden. Men alle stoler på at de gjør jobben sin og leverer det de skal. Norsk arbeidskultur bygger nemlig på tillit.

Jeg innser at det kan være vanskelig å fortelle amerikanske eiere at deres karaktersystem dessverre ikke går overens med norsk arbeidskultur. Men hva skal man gjøre hvis man har fått karaktersystemet trædd nedover hodet av utenlandske eiere?

La være å fokusere på de unorske sidene ved karaktersystemet.

Gjør ikke alle det?  😉

Norsk Ledelsesbarometer (15.11.2013): Flere får karakterer på jobben

E24.no (15.11.2013): Flere får karakterer på jobben

Legg igjen en kommentar

