Sykling i avisenes kommentarspalter

Hver gang avisene lager en reportasje om sykling, koker kommentarspaltene i Facebook over. Gjennomgangstemaet synes å være: Syklister ut av veibanen! Bør syklistenes rett til å sykle i veien revurderes?

Syklister i sitt rette element?

Når en avis ønsker litt action i kommentarspaltene legger de ut en tabloid reportasje om sykling. Sist leste artikkel var i tb.no som formidler følgende fornuftige advarsel fra Vestfold Politidistrikt:

Vis hensyn!

Advarselen var ment til både bilister og syklister. Få minutter etter begynner hylekoret i kommentarspaltene. Hvis temaet i en avisartikkel inneholder ordet «sykling», kan jeg love at følgende kommentar dukker opp:

«Syklistene må ut av veibanen!»

Hvorfor det er så få syklister som tar til motmæle? Kjære medsyklister: Hvis majoriteten av de som kommenterer i avisenes Facebook-spalter får viljen sin, må vi belage oss på å trille syklene våre på fortauet!

Nå vil nok mange ryste på hodene av innholdet i avisenes kommentarspalte, men det er hevet over en hver tvil at Ola og Kari Nordmann har sterke meninger om syklister i veibanen.

Hvorfor velger syklistene av og til å sykle i veibanen?

Sykling i veibanen er tillatt, så fremt det ikke dreier seg om motorvei eller vei som er skiltet med forbudsskiltet «Forbudt for syklende». Dette er fakta. En syklist kan faktisk selv velge hva som er mest hensiktsmessig. Veibane, sykkelfelt, gang- og sykkelsti eller fortau. Se denne morsomme opplysningsfilmen fra Trygg Trafikk.

Ofte faller syklistenes valg på veibanen. Dette valget er meget saklig formulert av Morten How Lode, som er en profilert transportsyklist i Oslo. Hvorfor jeg ikke sykler på sykkelsti

Å sykle i veibanen er faktisk en rett alle har. Påstanden «Syklister ut av veibanen!» er derfor like usaklig som å si: «Avstå fra forkjørsretten din!» Har du en «rett» i trafikken kan du velge om du vil bruke den eller ikke. Valget er ditt. Andre trafikanter kan ikke ta valget fra deg.

I går syklet jeg vestover i Markalleen på nedre Stabekk. Gatefeiingen er utført. Veibane og fortau er rene og fine, men i sykkelfeltet ligger det fremdeles mye løs grus! Jeg er glad jeg kunne velge veibanen. For to uker siden kælva jeg under oppbremsing på grus…

Et reelt diskusjonsemne

Jeg synes tiden er inne til å ta en diskusjon om syklistenes rett til å sykle på veien skal beholdes. Rent konkret bør det være mulig å forestille seg et forslag til en ny trafikkregel som forbyr sykling i veibane når det er tilrettelagt for sykling i eget felt eller gang- og sykkelsti. Hvis mange mennesker står frem og hevder at sykling i veibanen er et stort problem, vil politikerne komme på banen. Kanskje et slikt sykkelforbud etter hvert dukker opp på Samferdselsdepartementets bord?

Selv om jeg er sikker på at retten til å sykle i veibanen ikke kommer til å bli endret med det første, ønsker jeg at diskusjonen om syklisters rett til å sykle i veibanen ble løftet opp og ført i saklige diskusjonsfora – og da mener jeg ikke avisenes Facebook-spalter! En reell diskusjon der fordeler og ulemper ble grundig drøftet. Jeg er sikker på at dette ville blitt en engasjerende samfunnsdebatt. Stikkord vil være: Helse, miljø, sikkerhet, trivsel og livskvalitet, privatbilisme og kollektivtilbud, utbygging og vedlikehold av sykkelveinettet, for å nevne noe. Dette er i høyeste grad politikk! Er det noen politikere som våger å ta ballen?

Hvem er det som skriver i avisenes kommentarspalter?

Jeg liker konseptet på en interaktiv avis der leserne kan gi tilbakemeldinger, supplere informasjonsbildet, uttrykke meninger, stille spørsmål til andre lesere eller redaksjonen, og således kunne få innflytelse på hvordan avisen dekker denne og lignende saker.

Situasjonen er dessverre slik at kommentarfeltene domineres av usaklige og asosiale innlegg, kommentarer om andre debattanters utseende, eller innlegg som er overdrevent uvennlige, arrogante og belærende. Forsøk på å poste innlegg som begynner med «Idiot» burde automatisk bli avvist!

Jeg tror det finnes folk som tråler nettavisene etter saker og personer de kan angripe. Åpner man Facebook-profilen til de som poster de mest hatske innleggene, ser man at de ofte stammer fra personer som har få venner, bor landlig og tilbringer mesteparten av tiden sin hjemme. Flere innlegg stammer fra fiktive profiler, til tross for at moderatorene forsøker å avvise slike innlegg.

Dessverre ser det ut som om temaet «sykling» er ett av flere, svært folkelige temaer som virker som en magnet på denne gruppen debattanter. Når bråkebøttene raljerer i diskusjonsforumet uteblir selvfølgelig de saklige innleggene.

– Sier jeg, som har fått den tvilsomme tittelen «Toppkommentator» på avisenes diskusjonssider… 😀

Advertisements

5 kommentarer

  1. Spørsmålsstillingen kan gjerne endres til: Hvem skal har rett til å bruke veibanen?

    Skal for eksempel bilster som kjører «søndagstur» uten mål og mening ha rett til å kjøre i veibanen? De tar jo opp plass, kjører ukonsentrert og hindrer trafikken.

    Skal bilførere som kunne tatt kollektivtransport ha rett til å bruke veiebanen? De velger jo en løsning som er dårlig for alle siden de skaper unødvendig kø.

    Skal bilførere som er alene i bilen få lov til å bruke veibanen? De kunne jo syklet på fortauet.

    Skal elektriske biler få lov til å å bruke veibanen? De betaler jo ikke for å bruke den.

    Lik

  2. Jeg er enig i at det er mange usakelige, arrogante og direkte ufine kommentarer i kommentarfeltene som angår sykling i veibanen (men det er det sannelig også i mange andre typer diskusjon).

    Veldig grovt sett er mitt inntrykk at bilistene står for det meste av usakelighetene, syklistene for det meste av arrogansen, og ufinhetene fordeler seg omtrent likt.

    Én ting som alt for sjelden understrekes er at vi må skille skarpt mellom jobb/transportsykling i byer og bynære områder på den ene siden, og treningssykling på landevei på den andre. Problemene og konfliktene er ganske forskjellige for de to situasjonene. Selv har jeg lite erfaring med førstnevnte, og de følgende kommentarene gjelder derfor først og fremst landeveissyklistene.

    I utgangspunktet er det to trafikkregler som konsekvent og med den største selvfølgelighet brytes av disse syklistene. Den ene er §5.3 som sier at kjøretøy på veien skal holde så stor avstand seg imellom at forbikjørende kan kjøre inn mellom dem. Syklister i felt holder gjerne mindre enn én meters avstand seg imellom, noe jeg ikke kan se at trafikkreglene gir noen som helst åpning for slik kjøring.

    Den andre er §12.4, som påbyr langsomtgående kjøretøy å bremse ned eller stanse, og/eller svinge inn til høyre for å slippe forbi dersom de blir innhentet og det ellers ikke er mulig å kjøre forbi. Dette gjør treningssyklister så sjelden at det må kunne rundes av til «aldri».

    Derfor, når syklistene klager over at bilistene bryter trafikkreglene med farlige forbikjøringer, så bør de kanskje gå i seg selv først. Det er sant at ett regelbrudd ikke rettferdiggjør et annet, men det er også sant at den som selv konsekvent bryter trafikkreglene har liten troverdighet når han klager over at andre gjør det samme.

    Problemet slik jeg ser det, er derfor ikke først og fremst at syklistene sykler i veien, men at de bryter trafikkreglene.

    (Artig tittel forresten – «Sykling i avisenes kommentarspalter»)

    Lik

    1. Jeg opplever også at det er et markant skille mellom hvordan jobbsyklistene og treningssyklister bruker veien. Jobbsyklister jeg kjenner, ønsker å være trafikanter når de er i veibanen, og følge trafikkreglene til punkt og prikke. Når jeg sykler i veien prøver jeg å forestille meg at jeg er en mopedist.
      Selv om flere sykkelklubber har laget regler for medlemmene sine for at treningsøktene ikke skal hindre annen trafikk, er det ingen tvil om at de ivrigste treningssyklistene ødelegger syklistenes omdømme i trafikken.

      Politiet bøtelegger syklister som sykler mot rødt lys og for å ha vist uaktsomhet ved ulykker. Men jeg lurer på om en syklist noen sinne blitt bøtelagt for brudd på trafikkreglenes §12.4 om forbikjøring?

      Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s