Der alle er verdensmestre

Hva har bilkjøring, hundehold og barneoppdragelse til felles? Alle er verdensmestre, og du skal vokte deg for å hevde noe annet!

Folk har et eget forhold til å være verdensmestre. Innenfor enkelte mestringsområder er vi rett og slett verdensmestere alle sammen! Har du prøvd å fortelle noen at de ikke er verdensmester? Ikke gjør det!

mrmagooBilkjøring

Alle som har kjørt bil et par år blir verdensmester i bilkjøring. Men du skal ikke kjøre mange kilometre før du støter på bilførere som langt i fra behersker denne kunsten.

Hvordan kan det ha seg at to bilførere begge kaller seg verdensmester og likevel kjører så forskjellig at de kan kræsje i hverandre?

Altså, jeg befant meg i en serie av biler i høyre felt mot rundkjøringen som fortsetter rett frem i ett enkelt felt. Hvordan kunne jeg vite at jeg lå i riktig felt? Etter mange år på veien har jeg lært meg at det lønner seg å følge gjeldende trafikkmønster.

Parallelt i venstre felt kom en svenske i god fart. Midt inne i rundkjøringen vrengte han bilen over til høyre for å kunne fortsette rett frem. Jeg, som allerede lå i det høyre feltet, ble følgelig presset ut i et sykkelfelt. I stedet for å bremse, gasset jeg på slik at jeg fikk stanset ham. På en høflig måte ga jeg uttrykk for at jeg ikke likte måten han presset meg av veien på.

«Hvis du havnet i feil felt inn i rundkjøringen kunne du jo bare ta en ekstra runde», sa jeg » –  så kommer du inn i trafikken igjen på riktig måte!»

Den forfjamsede svensken trodde nok først at han kom til å få juling. Så med nesen høyt hevet uttalte han at han ikke hadde kjørt feil, men fulgt en svensk regel:

«När’e är två fält in mot en rondell, och det fattas vägmärkning, så väljer man höger fält när man ska svänga till höger, – och vänster fält om man ska rakt fram.»

I mangel av veimerking fulgte svensken en regel som sikkert var like  juridisk holdbar som min gyldne landeveispraksis. På 30 sekunder hadde det samlet seg opp en kø av biler bakover som forventningsfullt ventet på litt «road rage», så det var bare å skynde seg tilbake til egen bil å kjøre slukøret videre.

Vi var to verdensmestre. Til tross for at vi gjorde helt forskjellige valg, var begge løsningene like korrekt. Det var bare det at vi kjørte i to forskjellige verdener!

Hundehold

Det er få som møter så mange hunder og eiere hver dag som jeg og mine to strihårede dachser. Vi møter hyggelige hundemennesker som elsker sine hunder og gir de masse oppmerksomhet og kjærlighet. Når vi stanser opp for å prate om hundene våre er vi alle verdensmestre i hundehold.

Likevel er det en og annen eier som sliter med at hunden deres er utagerende. Når hundeeieren tviholder i båndet og roper og skriker uten at hunden enser det, humrer jeg skadefro inne i meg selv. Jeg ser et havarert hund & herre forhold – men kan jo ikke si noe.

Håper inderlig at hundeeieren mestrer bilkjøring bedre enn vedkommende mestrer hunden sin!

Men i noen ytterst få tilfeller møter vi utagerende hunder uten at eieren prøver å få kontakt med hunden sin. Å neglisjere hunden sin er faktisk dyremishandling. Hvis eieren ser «oppegående» ut, våger jeg meg med en velmenende anmodning:

« – det kunne være en god idé å gå på et lydighetskurs eller søke hjelp for å sosialisere hunden din med andre hunder?»

Svaret jeg da får er:

«Det er ikke min hund!»

Når jeg og mine hunder er på vei inn i uavklarte trafikale eller sosiale situasjoner, sørger jeg på forhånd for å få «attention» slik at de er klare til å følge min kommando. Den yngste hunden faller av og til ut av denne tilstanden, men stort sett går det greit. Her er jeg soleklar verdensmester!

Likevel har jeg hørt andre hundeiere uttale ord som «Skamklipt» bak min rygg. Pelsen på hundene mine er ikke alltid like representativt stelt, og «negleklippingen» kan det være så som så med. Godbitene de får, er neppe godkjent av hundespesialister!

Selv om vi alle er verdensmestre innen hundehold, så fokuserer vi på forskjellige ting.

Barneoppdragelse

childraisingcontestNesten alle får jo barn og blir kastet inn i en prosess som skal vare i minst 18 år. Det lar seg ikke gjøre å lage noen universell veiledning. Det som er bra for ett barn, kan være katastrofalt for et annet, – selv med samme mor og far. Det finnes vel neppe noen oppgaver som er vanskeligere å mestre!

Alle fasene vi skal igjennom! Først blir du mester til å skifte bleier, bade og lese eventyr for småbarn. Deretter skal du motivere og følge opp skolegang og fritidsaktiviteter. Alt krever at foreldrene engasjerer seg. På tampen av oppdragelsen får du et over-hormonelt romvesen i huset som du ikke kjenner igjen hverken på det ytre eller det indre! I tillegg mumler de et marsboerspråk du ikke greier å forstå. Kommer de noen gang til å «lande» mykt inn i voksenlivet?

Det er frustrerende er at det finnes så mange foreldre som står frem i bekjentskapskrets, ukeblader, aviser, blogger og sosiale medier som verdensmestre i barneoppdragelse, mange år før de kan krysse av gjerningen som «Vel utført». Det hjelper ikke at mange av disse verdensmesterne er topper innen kultur, politikk eller næringsliv!

Her er ikke jeg verdensmester, og så langt jeg har greid å følge med, er det mange andre som ei heller kan være det, uansett hva de selv måtte føle.

Selv om det kan trekkes likheter mellom barneoppdragelse og bilkjøring og hundehold, så er en ting helt klart: Ingen «riktig navlet» person kan noen gang påpeke overfor andre foreldre at de ikke mestrer barneoppdragelsen så godt som de burde!

OK. For øyeblikket er jeg verdensmester i 2 av 3 ferdighetsgrener, da… Hvor mange poeng har du?

Legg igjen en kommentar

